Uitgangspunten van fc Harlingen ten aanzien van het coachen jeugdvoetballers (4)
Laatste nieuws Heb je iets te melden of wil je een verslag sturen?
Klik hier voor meer informatie
27mei
Nieuw Plus Veld bij fc Harlingen

fc Harlingen is trots om aan te kondigen dat het… lees verder

27mei
fc Harlingen 1 strijdend ten onder maar handhaaft wel in de derde klasse

Afgelopen zondag reisde fc Harlingen 1 af naar Akkrum voor… lees verder

27mei
Steffen Hansma en Peter Outhuyse nemen afscheid van fc Harlingen

De selectie heeft zondag afscheid genomen van het trainersduo Steffen… lees verder

meer nieuws

Uitgangspunten van fc Harlingen ten aanzien van het coachen jeugdvoetballers

De directe begeleiding van een team tijdens de wedstrijd kan zowel door de trainer als de leider gedaan worden.
• Coachen is het beïnvloeden van het spel (voetballen) en/of van spelers (voetballers) en begint met waarnemen. Om goed te kunnen waarnemen is het noodzakelijk dat de coach zich tijdens de wedstrijden niet laat afleiden door allerlei gebeurtenissen die niet direct met het spel te maken hebben.
• De coach dient zich alleen bezig te houden met die zaken die uiteindelijk het resultaat van en het plezier in de wedstrijd bepalen. Een goede coach vertaalt een wedstrijd voor de spelers naar een duidelijk na te streven doel. Voor de spelers gaat het om winnen en plezier. De coach echter gebruikt de wedstrijd als een middel om de ontwikkeling van de spelers te bevorderen.
• De coach wordt geacht de dingen anders te ervaren dan de clubchauvinist. Niemand kijkt er vreemd van op als de laatste geëmotioneerd meeleeft, fluit en op luide toon instemming of afgelasting kenbaar maakt. De coach dient zich hiervan te distantiëren. De geestdrift van de coach mag nooit die vorm aannemen dat hij geen waarnemingen kan doen of beoordelingen maken. De coach heeft duidelijk een andere rol dan de supporter, scheidsrechter, bestuurder enz.
• Het is niet de bedoeling dat de coach de ontwikkeling van een bepaalde speler opoffert aan het resultaat van het team of de wedstrijd. Het resultaat van een wedstrijd is zeker niet het enige dat telt, maar juist de persoonlijke ontwikkeling van een speler is belangrijk. Om een voorbeeld te geven: de beste speler van een team speelt laatste man om de defensie sterker te maken. Vanuit tactisch oogpunt een juiste beslissing, maar het mag tegelijkertijd niet zo zijn dat zo’n speler te verstaan wordt gegeven dat hij onder geen beding mee naar voren mag – dat laatste wil zo’n speler juist graag, hij wil ook kunnen aanvallen. Het is duidelijk dat zijn plezier in voetbal afneemt en dat zijn ontwikkeling stilstaat als hij wordt afgeremd en enkel en alleen in actie mag komen bij balbezit van de tegenpartij. Fc Harlingen is van mening dat moet worden voorkomen dat een speler met voetballen stopt, omdat hij vanuit tactisch oogpunt zo moet spelen als het team -of de coach zelf- het beste uitkomt.
• Een coach dient kritisch te zijn voor zichzelf. Hij dient zichzelf een spiegel voor te houden en net zo kritisch te beoordelen als iemand anders. Deed ik het goed? Hoe reageerden mijn spelers?
Het zal duidelijk zijn dat juist het jeugdvoetbal zich het beste leent om een spits ervaring te laten opdoen als verdediger, of andersom. Dit komt het leerproces alleen maar ten goede. De bedoeling is niet om de voetballer „om te turnen’, maar om hem als voetballer completer te maken. De coach zal daarbij ervaren dat dit wordt gewaardeerd. Vaak werkt het motiverend op een bepaalde speler indien hij eens op een andere stek mag uitkomen. Frank de Boer begon als spits, maar haalde als verdediger het Nederlands elftal. Overigens mag dit alles er niet toe leiden dat de coach de indruk wekt dat het er niet toe doet of er gewonnen of verloren wordt. Immers, ook in de beleving van de meeste jeugdvoetballers is winnen zeer belangrijk.
• Het is voor een ieder duidelijk dat trainen en coachen van jeugdvoetballers niet iets is dat een mens zomaar even doet. De trainer/coach moet van tevoren bepalen wat hij de spelers tijdens de eerstkomende training of wedstrijd wil bijbrengen. Planning en voorbereiding zijn essentiële zaken, evenals een evaluatie achteraf. Hoe is de training/wedstrijd verlopen? Wat zijn de resultaten?
• Uit de mond van de trainer/coach komt soms gespierde taal. Er schallen af en toe kreten door de lucht waaruit E-pupillen zelf maar dienen op te maken dat Niels achter moet blijven of dat Peter de bal sneller moet spelen. Dit is dus niet de bedoeling. Coachen moet in met name de jongste leeftijdsklassen worden uitgelegd als adviseren. Coachen heeft er mee te maken dat we de kinderen leren hoe een voetbalwedstrijd wordt gespeeld en dat ze leren keuzes te maken.

[Naar inhoud jeugdbeleidsplan]

Sponsoren