Ontwikkelingsfases jeugdspelers E 9.2 E-PUPILLEN: WIE ZIJN DAT? (leeftijd 8 – 10 jaar)
Laatste nieuws Heb je iets te melden of wil je een verslag sturen?
Klik hier voor meer informatie
10okt
fc Harlingen op bezoek bij Trinitas

Zondag reist de ploeg van trainer Erik Katje af naar… lees verder

08okt
Fc Harlingen Bedankt Scheids!

Afgelopen weekend zagen we weer veel scheidsrechters, spelbegeleiders en lijnrechters… lees verder

08okt
Nieuwe Inloopshirts voor het Tweede Elftal van fc Harlingen

Fc Harlingen is trots om aan te kondigen dat het… lees verder

meer nieuws

Ontwikkelingsfases jeugdspelers E

 
Inhoudsopgave

Leeftijdsspecifieke kenmerken, E – Pupillen
De kinderen
De trainer en de ouders
Einddoelen leeftijdscategorie E – pupillen
 

Leeftijdsspecifieke kenmerken, E – Pupillen

De kinderen die meedoen bij de E-pupillen zijn tussen acht en elf jaar oud. Bij veel clubs spelen jongens en meisjes door elkaar. Het voetbal niveau van sommige kinderen verschilt flink van elkaar, ongeacht hun geslacht.

De kinderen

Het is moeilijk om alle kinderen uit deze leeftijdsgroep over een kam te scheren. Toch zijn er wel enkele uitspraken te doen over de specifieke E – Pupillen leeftijdskenmerken. Het is van belang deze kenmerken te weten.

Zeker als een trainer nog niet zo veel ervaring heeft opgebouwd met kinderen in deze leeftijdsgroep. Door puntsgewijs een aantal kenmerken te beschrijven wordt in vogelvlucht een introductie gegeven. Daarbij worden enkele consequenties aangegeven voor de begeleiding van deze kinderen.
• De kinderen hebben een grote speldrang. Ze doen dingen vanwege het plezier-van-het-doen. De kinderen moeten de kans krijgen allerlei vaardigheden en oplossingen in spelsituaties spelend te oefenen. Zo’n aanpak resulteert in een steeds groter wordende handigheid en ‘voetigheid’ met de bal.
• Ze hebben een drang tot nabootsen. Iedere nieuwe beweging komt gedeeltelijk tot stand op grond van nabootsing: Voorbeelden zijn daarom van groot belang. Geef als trainer, indien mogelijk, goede voorbeelden.
• Ze hebben een groot uithoudingsvermogen Dit betekent dat de kinderen veel kunnen voetballen. Ze moeten zo veel mogelijk beurten krijgen. Leren is herhalen. Daarnaast hebben ze een aanzienlijke hoeveelheid inspanning nodig om zich helemaal uit te kunnen leven. Tijdig rustmomenten plannen is echter wel noodzakelijk.
• De kinderen kunnen al benoemen wat ze wel en niet leuk vinden. Dit kan een trainer informatie verschaffen over de voetbalbeleving van de kinderen. Belangrijk is hen te vragen waarom ze iets leuk of minder leuk vinden.
• Ze zijn doelgericht. Dit betekent dat in voetbalvormen het scoren een belangrijke invloed uitoefent op het voetbalgedrag van de kinderen. Het is belangrijk aan te geven hoe kan worden gescoord en hoe punten worden gehaald.
• Er is meer bereidheid tot samenwerken, met oog op het bereiken van een doel, dan op jongere leeftijd. Het mogelijk gunstige resultaat van een ”tikkie” breed, naar een speler die er beter voor staat, wordt langzamerhand onderkend.

De trainer en de ouders

Niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen zijn aanwezig (op het speelveld en in de kleedkamer) en hebben daar een belangrijke taak. Gelukkig volgen sommige ouders het voetballen van hun kind. Hun enthousiasme is erg belangrijk voor de voetbalbeleving van kinderen.
Veel ouders houden het echter niet bij aanmoedigingen. De kinderen worden al snel een verlengstuk van de beleving van hun ouders. Aanmoedigingen worden aanwijzingen, en voordat iemand het in de gaten heeft, staan er twee keer zoveel trainers langs de lijn als voetballers in het veld.
Daarnaast is voor een aantal ouders de uitslag van de wedstrijd en de stand op de competitieranglijst belangrijker dan het plezier en de vooruitgang in het voetballen van de kinderen.
Vanuit deze gedachte kunnen de ouders zich op allerlei manieren gaan bemoeien met het voetballen. Zij kunnen proberen om invloed uit te oefenen op het hanteren van de spelregels en daarmee het resultaat van de wedstrijd.
Zowel voor trainers als voor ouders geldt: zij zijn medeverantwoordelijk voor het plezier van het eigen team en het team van de tegenpartij!
Voor de trainer is de belangrijkste, maar tevens zeer moeilijke taak weggelegd om ouders duidelijk te maken welke rol zij tijdens de wedstrijd hebben.
En, welke rol de trainer zelf heeft, ten opzichte van de kinderen. Het gaat om het leerproces en de spelbeleving van de kinderen. Kinderen leren het snelst in een veilig leerklimaat. Dat wil zeggen een sfeer waarin het kind de vrijheid heeft om het spel zelf te ontdekken.
Het kind wordt daarbij geholpen door een persoon, de trainer. Die structuur moet heel duidelijk zijn. Zo niet, dan wordt het verwarrend en begrijpen de kinderen niet meer waar zij aan toe zijn.
Natuurlijk vinden deze kleine voetballers het fantastisch als ze worden aangemoedigd! Ouders zijn dus zeker nodig en absoluut welkom langs de lijn. Daarnaast is hulp van de ouders voor de trainer vaak onmisbaar.
Zolang de kinderen zichzelf nog niet kunnen omkleden zijn ouders in de kleedkamer onmisbaar. De leerstructuur moet worden gezien als een volgende stap naar zelfstandigheid en zelfwerkzaamheid. Geef het kind de kans! 

Einddoelen leeftijdscategorie E-pupillen

Technische vaardigheden:
• Ontwikkelen en stimuleren van de eigen schijnbewegingen
• Passen met de binnenkant van de voet over 10-15 meter (2 benen) • Passen met de wreef van de voet over 10-15 meter (2 benen)
• Schieten op doel met de wreef en binnenkant van de voet over een afstand van 10-15 meter
• Mikken met het hoofd (kopbeweging)
• Springend koppen
• Wegdraaien met de binnenkant van de voet
• Dribbelen met richtingsveranderingen (snel voetenwerk aan de bal)
• Kapbewegingen met binnen- en buitenkant van de voet

Tactische vaardigheden:
• Positiegevoel tijdens het samenspelen met kleine aantallen (3:3 en 4:4)
• Algemeen vrijlopen
• Spelen vanuit de eigen positie en overnemen positie

[Naar inhoud jeugdbeleidsplan]

Sponsoren