Ontwikkelingsfases van jeugdspelers A 9.6 A-JUNIOREN: WIE ZIJN DAT? (leeftijd 16 – 18 jaar)
Laatste nieuws Heb je iets te melden of wil je een verslag sturen?
Klik hier voor meer informatie
27feb
Fc Harlingen Voetbalplaatsjesspaaractie: Spaar je Eigen Voetbalheld of Heldin!

Spaar nu je eigen voetbalheld of heldin in het exclusieve… lees verder

26feb
VR1 verliest thuiswedstrijd maar voor Jana komt een droom uit!

  Dromen worden werkelijkheid bij fc Harlingen! Pupil van de… lees verder

22feb
fc Harlingen Vrouwen 1 ontvangt de Zwaluwen

  Na twee afgelaste wedstrijden is het aanstaande zaterdag weer… lees verder

meer nieuws

Ontwikkelingsfases van jeugdspelers A

 
Inhoudsopgave

Leeftijdsspecifieke kenmerken, A – Junioren
Doel en aandachtspunten trainingen T.I.C.
Leeftijdskenmerken
Trainingsstof
Einddoelen leeftijdscategorie A junioren
 

Leeftijdsspecifieke kenmerken, A – Junioren

Wedstrijdrijpheid

Doel en aandachtspunten trainingen T.I.C.

Bij de A-junioren is het doel het leren winnen van de wedstrijd en het groeien naar competitierijpheid:
• specifieke taken per positie beheersen
• specialist worden op bepaalde positie
• leren om in dienst van de teamprestatie te spelen
De uitvoering van hetgeen is aangeleerd komt hier samen. Bij de wisseling van balbezit ligt het accent op zeer snel omschakelen van het ene naar het andere hoofdmoment.
Gelet wordt hierbij op teamverantwoordelijkheden, benutten specifieke kwaliteiten van spelers en het ondergeschikt maken aan het teambelang.
Teamorganisatie, concentratie en verhogen van het rendement van het positiespel zijn belangrijk voor de bijdrage aan het resultaat van de wedstrijd.

Leeftijdskenmerken

De A-junioren zijn aan het einde gekomen van de jeugdopleiding. Dat wil niet zeggen dat ze niets meer kunnen leren, maar het zegt wel iets over het stadium waarin ze qua voetbalontwikkeling behoren te zijn.
Ze behoren het spel te kennen en te beheersen. Ze weten wat er van ze verwacht wordt op een bepaalde positie en kunnen een wedstrijd al een beetje analyseren.
Waarom ging het fout, waarom verloren we veel duels of wat was de reden waarop de tegenstander juist op het middenveld meer grip had. A-junioren zijn daarop aan te spreken en kunnen daar iets zinnig over aangeven. In dit stadium is het een kwestie van rijpen.
De A-junior is zowel lichamelijk als geestelijk op weg naar meer evenwicht.
Een fysieke groei in de breedte en een zakelijker benadering van de gebeurtenissen zijn kenmerkend. Het onrustige wat zo kenmerkend is voor de B-junior maakt plaats voor een beheerster optreden.
Er wordt ook door de spelers onderling gelet op het spel van elkaar. Er ontstaat een zekere eigen controle.

Trainingsstof

Aandachts-/uitgangspunten
• specialisatie van het individu
• rendement van handelen vergroten, mentale aspecten ontwikkelen (het doen en laten)
• leren gebruik te maken van tekortkomingen van anderen en teamkwaliteiten
• weerstand oefeningen opvoeren tot 100%
• de junioren klaarstomen voor het seniorenvoetbal
• optimale wedstrijdmentaliteit bewerkstelligen

Inhoud
• diverse positie-partijspelen beoefenen
• aandacht aan warming-up
• wedstrijdsituaties simuleren en trainen (bv. vrije trappen, corners)
• conditietraining (alleen als ‘straf’)
• fysieke trainingen
• aandacht blijven besteden op traptechniek, balaanname en zuiverheid van inspelen

Tips begeleiding / training
• denk aan het karakter van de warming-up; voorkom blessures (zie bovenstaande)
• geef voor de aanvang van de training aan wat je wilt doen; dat motiveert de spelers en ze weten waarover het gaat
• geef een korte uitleg en laat de bedoeling zien
• leg spel indien nodig stil en geef korte uitleg met, indien nodig, voorbeelden
• betrek de spelers nadrukkelijk bij de training, ze zijn er rijp voor

Einddoelen leeftijdscategorie A junioren

Technische vaardigheden:
• Door ontwikkelen en stimuleren van de eigen schijnbewegingen
• Functioneel gebruik maken van alle technische vaardigheden om in de wedstrijd snel te kunnen handelen
• Ballen inspelen met een bedoeling en daar de technische uitvoering op aanpassen
• Aanpassen aan kleine en grote ruimtes in het veld
• Aanvallend en verdedigend koppen

Tactische vaardigheden:
• Verdieping naar specifieke taken binnen de speelwijze
• Spelsystemen leren lezen en daarop anticiperen
• Aanpassen aan ander speelwijze
• In linies samenwerken met medespelers (positiespel)
• Momenten herkennen om voor diepte te kiezen of juist voor rust in balbezit te kiezen
• Verder kijken dan de dichtstbijzijnde medespelers

[Naar inhoud jeugdbeleidsplan]

Sponsoren